Przychodnia Rodzinna Clinika

Przychodnia
Clinika w Koszalinie

Regulamin organizacyjny

SPIS TREŚCI:

ROZDZIAŁ I                 Postanowienia ogólne

ROZDZIAŁ II                 Cele i zadania Przychodni

ROZDZIAŁ III               Struktura organizacyjna, sposób kierowania i zadania komórek organizacyjnych

ROZDZIAŁ IV               Miejsce, rodzaj i sposób udzielania świadczeń zdrowotnych     

ROZDZIAŁ V                Zasady organizacji udzielania świadczeń ambulatoryjnych

ROZDZIAŁ VI               Zasady dokumentowania uprawnień do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych

ROZDZIAŁ VII              Wysokość opłat za udzielane świadczenia zdrowotne inne niż finansowane ze środków publicznych

ROZDZIAŁ VIII             Warunki współdziałania z innymi podmiotami leczniczymi

ROZDZIAŁ  IX              Zasady udostępniania dokumentacji medycznej

ROZDZIAŁ X                Skargi i wnioski

ROZDZIAŁ XI               Postanowienia końcowe

Rozdział I

POSTANOWIENIA  OGÓLNE

1

Na podstawie art.23 i 24 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej tworzy się: „Regulamin organizacyjny NZOZ Przychodnia Clinika w Koszalinie”.

2

  1. NZOZ Przychodnia Clinika w Koszalinie, zwana dalej „Przychodnią” jest podmiotem leczniczym, działającym w formie niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej.
  2. Przychodnia posiada osobowość prawną i jest wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000291969.
  3. Podmiotem tworzącym Przychodnię jest AB8 Sp. z o.o..
  4. Nadzór nad działalnością Przychodni sprawuje Zarząd Spółki AB8 Sp. z o.o.

3

  1. Przychodnia udziela świadczeń zdrowotnych na podstawie wpisu do rejestru podmiotów wykonujących
    działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę Zachodniopomorskiego, pod numerem 000000024989.
  2. Udzielanie świadczeń zdrowotnych odbywa się w medycznych komórkach organizacyjnych
    Przychodni w ramach zawartych umów z Narodowym Funduszem Zdrowia oraz komercyjnie.

4

  1. Niniejszy regulamin określa organizację i porządek procesu udzielania świadczeń zdrowotnych
    w Przychodni, regulując w szczególności:
  • cele i zadania Przychodni,
  • zakres, miejsce oraz przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w Przychodni
    z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń w komórkach organizacyjnych Przychodni,
  • strukturę organizacyjną, sposób kierowania i zadania poszczególnych komórek organizacyjnych,
  • warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych,
  • wysokość opłat za udostępnienie dokumentacji medycznej.
  1. Regulamin organizacyjny ustala Prezes Spółki.
  2. Schemat organizacyjny Przychodni określa załącznik nr 1 do Regulaminu.

Rozdział II

CELE I  ZADANIA PRZYCHODNI

1

Celem działania Przychodni jest udzielanie świadczeń zdrowotnych służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu, poprawie zdrowia i promocji zdrowia osobom leczonym ambulatoryjnie w poradni podstawowej opieki zdrowotnej, poradniach specjalistycznych i pracowniach diagnostycznych.

2

  1. Do podstawowych zadań Przychodni należy:
  • udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych w ramach podstawowej opieki zdrowotnej,
  • udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych obejmujących świadczenia specjalistycznej opieki zdrowotnej,
  • wykonywanie badań diagnostycznych,
  • profilaktyka i promocja zdrowia.
  1. Do dodatkowych zadań Przychodni należy:
  • prowadzenie stażu kierunkowego i podyplomowego,
  • prowadzenie szkoleń specjalistycznych.

Rozdział III

STRUKTURA ORGANIZACJNA, SPOSÓB KIEROWANIA I ZADANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH

1

  1. Zarząd AB8 Spółka z o.o. jako właściciel NZOZ Przychodnia Clinika sprawuje nadzór nad działalnością przychodni i jego Kierownikiem.
  2. Kierownik Przychodni podejmuje decyzje dotyczące Przychodni w uzgodnieniu z Zarządem Spółki.
  3. Kierownik Przychodni jest przełożonym wszystkich pracowników.
  4. Rodzaj i zakres udzielanych świadczeń:
  5. a) Podstawowa Opieka Zdrowotna:

– Poradnia lekarza rodzinnego – pediatra

– Poradnia lekarza rodzinnego – internista Punkt szczepień

– Gabinet pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej środowiskowo – rodzinnej

– Gabinet (poradnia) położnej podstawowej opieki zdrowotnej środowiskowo – rodzinnej

– Gabinet diagnostyczno – zabiegowy

  1. b) Ambulatoryjna Opieka Specjalistyczna:

– Poradnia ginekologiczno – położnicza

– Poradnia otolaryngologiczna

– Poradnia neurologiczna

– Poradnia zdrowia psychicznego

– Poradnia gastroenterologiczna

– Poradnia audiologii i foniatrii

  1. c) Poradnia Chorób Tropikalnych
  2. d) Poradnia Medycyny Podróżnych
  3. e) Pracownia Endoskopii
  4. Rodzaj świadczeń:

– udzielanie konsultacji lekarskich, pielęgniarskich, położniczych,

– diagnozowanie, badanie i leczenie,

– orzekanie i opiniowanie o stanie zdrowia,

– działania profilaktyczne,

– świadczenia pielęgniarskie,

– terapia psychologiczna.

2

  1. Do obowiązków kierownika należą:
  • stały nadzór i kontrola staranności wykonywania powierzonych zadań przez podległy personel,
  • kontrola pracowników i współpracowników na stanowiskach pracy,
  • nadzór nad zaopatrzeniem medycznym, technicznym oraz przeglądami technicznymi,
  • zapewnienie udzielania świadczeń zdrowotnych przez osoby o odpowiednich kwalifikacjach zawodowych oraz wymaganiach zdrowotnych,
  • zapewnienie zasobów do realizacji działalności podstawowej,
  • zawieranie umów związanych z bieżącą działalnością przychodni.

3

  1. Do obowiązków pracowników należy w szczególności:
  • rzetelne i terminowe wywiązywanie się z przydzielonych obowiązków, w sposób zgodny
    z obowiązującymi przepisami i interesem Przychodni,
  • znajomość i przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa, zarządzeń, procedur, instrukcji
    i regulaminów dotyczących w szczególności powierzonego zakresu pracy, zasad organizacji
    pracy w Przychodni oraz zasad ustalonych w ramach Wewnętrznego Systemu Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem;
  • informowanie Kierownika o nie dających się samodzielnie usunąć przeszkodach w realizacji
    zadań;
  • podnoszenie kwalifikacji zawodowych do poziomu niezbędnego dla wykonywania zadań
    na danym stanowisku,
  • przestrzeganie przepisów dyscypliny pracy, bhp i p.poż;
  • zgodne z przepisami i przeznaczeniem wykorzystywanie powierzonego majątku Przychodni,
    zabezpieczanie dostępnymi środkami przed zniszczeniem, kradzieżą lub nieuzasadnionym
    obniżeniem jego wartości oraz dostępem osób trzecich;
  • przestrzeganie tajemnicy służbowej i zawodowej;
  • przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych.
  1. Uprawnienia pracowników obejmują w szczególności:
  • zapoznanie się z zakresem obowiązków, sposobem wykonywania pracy oraz podstawowymi uprawnieniami,
  • dostęp do środków niezbędnych do realizacji wykonywanych zadań,
  • wybór sposobu, miejsca i czasu realizacji zadań o ile nie są one ograniczone lub określone
    decyzją przełożonego, organizacją pracy, procedurami lub przepisami,
  • zwracanie się o pomoc do bezpośredniego przełożonego w przypadku trudności w samodzielnym wywiązaniu się z zadań,
  • zwracanie się do Kierownika w sprawach spornych.
  1. Pracownik ponosi odpowiedzialność w szczególności za:
    • jakość, terminowość i liczbę wykonywanych zadań stosownie do posiadanych uprawnień, środków
      i warunków ich realizacji;
    • stan i sposób wykorzystania powierzonego do jego dyspozycji majątku i środków materialnych,
      finansowych i organizacyjnych;
    • przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa, norm etycznych oraz zasad i procedur
      obowiązujących w Przychodni.

4

Opisy stanowisk pracy oraz zakresy obowiązków i uprawnień poszczególnych pracowników znajdują się
w ich aktach osobowych.

Rozdział  IV

MIEJSCE, RODZAJ I SPOSÓB UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH

1

Świadczenia zdrowotne udzielane są w NZOZ Przychodni Clinika w Koszalinie przy ul. Okulickiego 24a.

2

  1. Komórki organizacyjne, o których mowa w 7 ust.4 udzielają świadczeń leczniczych, diagnostycznych
    i profilaktycznych w ramach odpowiednich specjalności.
  2. Do zadań komórek należy w szczególności:

1) udzielanie konsultacji lekarskich, pielęgniarskich, położniczych,

2) diagnozowanie, badanie i leczenie,

3) orzekanie i opiniowanie o stanie zdrowia,

4) działalność profilaktyczna,

5) udzielanie świadczeń pielęgniarskich,

6) terapia psychologiczna.

Rozdział V

ZASADY ORGANIZACJI UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ AMBULATORYJNYCH

1

  1. Świadczenia podstawowej opieki zdrowotnej udzielane są przez lekarzy rodzinnych, pielęgniarki
    i położne środowiskowe.
  2. Specjalistyczne świadczenia zdrowotne udzielane są przez lekarzy w poradniach specjalistycznych.
  3. Poradnie specjalistyczne i poradnia podstawowej opieki zdrowotnej przyjmują pacjentów w dni robocze, zgodnie z określonym harmonogramem pracy komórek organizacyjnych. Szczegółowy rozkład czasu pracy w poradniach z wykazem przyjmujących lekarzy znajduje się na drzwiach wejściowych do każdej poradni.
  4. Świadczenia, o których mowa w ust. 2 udzielane są na podstawie skierowania lekarza ubezpieczenia zdrowotnego, za wyjątkiem gdy świadczenie może być udzielone bez skierowania.
  5. Rejestracja pacjentów odbywa się osobiście, telefonicznie lub elektronicznie. W przypadku rejestracji telefonicznej lub elektronicznej, pacjent zobowiązany jest dostarczyć skierowanie w ciągu 14 dni do rejestracji. W chwili obecnej w zdecydowanej większości obowiązuje e-skierowanie a pacjent przy rejestracji podaje KOD skierowania.
  6. Jeżeli stan zdrowia pacjenta wymaga kontynuacji leczenia specjalistycznego, to związane z tym kolejne wizyty u lekarza specjalisty odbywają się bez ponownego skierowania.

2

  1. Świadczenia zdrowotne z zakresu diagnostyki medycznej obejmują badania diagnostyczne,
    w tym analizy wykonywane w celu rozpoznania stanu zdrowia i ustalenia dalszego postępowania leczniczego.
  2. Świadczenia zdrowotne z zakresu diagnostyki medycznej udzielane są w pracowniach diagnostycznych, na podstawie skierowania lekarza ubezpieczenia zdrowotnego zgodnie
    z harmonogramem pracy pracowni.

Rozdział VI

ZASADY DOKUMENTOWANIA UPRAWNIEŃ DO ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW PUBLICZNYCH

1

  1. Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentom posiadającym prawo do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
  2. Prawo pacjenta do świadczeń może być potwierdzone poprzez:
  • weryfikację tego prawa przez pracownika w systemie EWUŚ
  • złożenie oświadczenia przez pacjenta o posiadaniu prawa do świadczeń
  • w przypadku osoby zatrudnionej na podstawie umowy o pracę – druk ZUS RMUA oraz aktualne zaświadczenie z zakładu pracy,
  • dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą – aktualny dowód wpłaty składki
    na ubezpieczenie zdrowotne,
  • dla osoby ubezpieczonej w KRUS – legitymacja KRUS wraz z dowodem wpłaty ostatniej składki na ubezpieczenie społeczne,
  • dla emerytów i rencistów – legitymacja emeryta lub rencisty
  • dla osoby bezrobotnej – aktualne zaświadczenie z urzędu pracy,
  • dla osoby ubezpieczonej dobrowolnie – umowa zawarta z NFZ wraz z aktualnym dowodem opłaty składki,
  • dla członka rodziny osoby ubezpieczeniowej:
  1. druki ZUS ZCZA i ZUS ZCNA z aktualną pieczątką pracodawcy,
  2. aktualne zaświadczenie z zakładu pracy,
  3. legitymacja emeryta lub rencisty z wpisanymi członkami rodziny wraz z aktualnym odcinkiem emerytury lub renty,
  4. w przypadku pacjentów nieletnich – dokument tożsamości dziecka lub skrócony odpis aktu urodzenia oraz numer PESEL (dla dzieci pow. 3 m-ca życia);
  5. Świadczenia zdrowotne pacjentom ubezpieczonym poza terytorium Polski udzielane są na podstawie:
  6. Karty EKUZ – Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego,
  7. certyfikatu zastępczego,
  8. poświadczenia wydanego przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

ROZDZIAŁ VII

WYSOKOŚĆ OPŁAT ZA UDZIELANE ŚWIADCZENIA ZDROWOTNE INNE

NIŻ FINANSOWANE ZE ŚRODKÓW PUBLICZNYCH

1

    1. W przypadku braku skierowania do lekarza specjalisty lub braku potwierdzenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych świadczenie specjalistyczne wykonywane jest odpłatnie, według obowiązującego cennika usług świadczonych przez Przychodnię.
    2. Wysokość opłat za udzielone świadczenia zdrowotne inne niż finansowane ze środków publicznych, lub które mogą być zgodnie z przepisami ustawy o działalności jak również odrębnymi przepisami, udzielane za częściową albo całkowitą odpłatnością określa obowiązujący cennik Przychodni.
    3. Pacjentom, którzy nie posiadają potwierdzonego prawa do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych świadczeń zdrowotnych udziela się odpłatnie.
    4. Cennik udostępniony jest w siedzibie Przychodni.
    5. W przypadku świadczeń zdrowotnych udzielanych na podstawie umów zawartych z podmiotami zewnętrznymi wysokość opłat określona jest w cennikach, stanowiących integralną część umowy.

ROZDZIAŁ VIII

WARUNKI WSPÓŁDZIAŁANIA Z INNYMI PODMIOTAMI LECZNICZYMI

1

  1. W celu zapewnienia prawidłowej diagnostyki, kompleksowego leczenia pacjentów i ciągłości postępowania leczniczego Przychodnia zawiera z innymi podmiotami umowy na wykonywanie niezbędnych świadczeń.
  2. W przypadku braku stosownej umowy, współpraca z innymi podmiotami leczniczymi odbywa się na zasadzie współpracy, zgodnie z postępowaniem ustalonym w konkretnym przypadku pomiędzy podmiotami leczniczymi.
  3. Przychodnia współdziała z innymi podmiotami leczniczymi w zakresie:
    • konsultacji specjalistycznych,
    • badań diagnostycznych,
    • transportu sanitarnego.

Rozdział IX

ZASADY UDOSTĘPNIANIA DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ

1

  1. Przychodnia prowadzi dokumentację medyczną z zapewnieniem ochrony danych osobowych zawartych w dokumentacji.
  2. Przychodnia udostępnia dokumentację, o której mowa w ust. 1 na żądanie uprawnionych osób
    i instytucji.
  3. Tryby i zasady udostępniania dokumentacji oraz wysokość opłat pobieranych za udostępnienie dokumentacji odbywa się zgodnie z Ustawą o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.

Rozdział X

SKARGI I WNIOSKI

1

  1. Skargi i wnioski pacjentów przyjmowane i rozpatrywane są przez Kierownika Przychodni.
  2. Interesanci w sprawie skarg i wniosków przyjmowani są w …czwartki……………. w godz. 13:00 -14:00.
  3. Informacja o godzinach przyjęć interesantów wywieszona jest na tablicy ogłoszeń.
  4. Skargi i wnioski mogą być składane osobiście lub telefonicznie w wyznaczonym czasie, o którym mowa w ust. 2 lub w formie pisemnej.

Rozdział XI

POSTANOWIENIA  KOŃCOWE

1

  1. Przychodnia w miejscach udzielania świadczeń zdrowotnych podaje do wiadomości następujące informacje:
    • rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych,
    • wysokość opłat za udostępnienie dokumentacji medycznej,
    • wysokość opłat za świadczenia zdrowotne, które mogą być, zgodnie z przepisami ustawy lub przepisami odrębnymi, udzielane za częściową lub całkowitą odpłatnością.
  2. Postanowienia niniejszego regulaminu mają odpowiednie zastosowanie także do podmiotów,
    które wykonują świadczenia zdrowotne w imieniu Przychodni, na podstawie udzielonego im zamówienia w ramach umów cywilno – prawnych.
  3. W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem mają zastosowanie przepisy ustawy
    o działalności leczniczej i inne przepisy wydane na jej podstawie.

2

Regulamin organizacyjny wchodzi w życie z dniem podpisania.

Koszalin, 01.08.2024 r.   

Regulamin organizacyjny

do pobrania (.pdf)

Skip to content